UŞAQLAR ÜÇÜN
maarifləndirici materiallar
Məktəblinin psixi sağlamlığı / MƏQALƏLƏR
Yeniyetmə psixologiyası yeniyetmələrin inkişafını, davranışını və təfəkkürünü öyrənən bir psixologiya sahəsidir. Şagirdin həm özünü, həm də həmyaşıdlarını daha yaxşı anlaması, həmçinin başqaları ilə münasibətlərini inkişaf etdirməsi üçün yeniyetmə psixologiyasının əsaslarını bilməsi faydalıdır. Burada bilməyə dəyər bəzi məqamlar var:
Fiziki dəyişikliklər:
Yeniyetməlik aktiv fiziki inkişafla xarakterizə olunur. İkincil cinsi xüsusiyyətlərin ortaya çıxması, böyümə və bədən nisbətlərindəki dəyişikliklər - bütün bunlar özünə hörmətə və başqaları ilə münasibətlərə təsir göstərir. Görünüşündə kəskin dəyişiklik yaşayan bir yeniyetmə yöndəmsiz və bacarıqsız ola bilər. Onun diqqət cəmləmə və koordinasiya çətinlikləri yarana bilər. Bu da idmanla və ya digər fəaliyyətlərlə məşğul olarkən utancaqlığa səbəb ola bilər. Belə dəyişikliklərin müvəqqəti olduğunu və nəticədə bədənin yeni ölçüyə uyğunlaşacağını başa düşmək vacibdir.
Koqnitiv inkişaf:
Yeniyetmələr daha mücərrəd, məntiqli və çevik düşünməyə başlayırlar. Yeniyetmə “Həyatın mənası nədir?” və ya "Mənim məqsədim nədir?" kimi çətin fəlsəfi suallar verməyə başlaya bilər. Bu, tənqidi təfəkkürün inkişafında mühüm mərhələdir və yeniyetmə bunu etməyə təşviq edilməlidir.
Sosial Münasibətlər:
Yeniyetməlik, dostluq və bir qrupa aid olmağın xüsusilə vacib olduğu bir dövrdür. Yeniyetmələr stress və münaqişəyə səbəb ola biləcək sosial əlaqələr yaratmağı və saxlamağı öyrənirlər. Yeniyetmə həmyaşıdları tərəfindən qəbul edilmək üçün güclü ehtiyac hiss edə bilər. Bu baxımdan, rədd edilməmək üçün onların geyim tərzinə, musiqi seçimlərinə, hətta davranışlarına uyğunlaşma istəyi yarana bilər. "Özünə məxsus olmaq" üçün o, siqaret çəkməyə və içki içməyə başlaya bilər, hətta narkotik istifadə edə bilər.
Emosional inkişaf:
Yeniyetmələr güclü emosiyalar yaşayırlar, bəzən onların öhdəsindən gəlmək çətin olur. Bu, əhvali-ruhiyyənin dəyişməsinə, aqressiya və ya depressiyaya səbəb ola bilər. Onlar tənqidlərə qarşı çox həssas ola bilirlər və sosial şəbəkələrdə və ya ətrafda gördükləri mükəmməl obraza can atırlar. Bu, narahatlığa və aşağı özünə hörmətə səbəb ola bilər.
Özünü tanıma üçün axtarış:
Yeniyetmə nəyi bəyəndiyini və nə etmək istədiyini müəyyən etmək üçün müxtəlif geyim tərzi, saç düzümü və maraqları təcrübələr edə bilər. Məsələn, o, üstünlüklərini müəyyən etmək üçün müxtəlif klublara və ya idman bölmələrinə qoşula bilər. Bu proses özünə hörmət problemlərini və cinsi oriyentasiya ilə bağlı sualları əhatə edə bilər.
Risk və qərar qəbulu:
Yeniyetməlik tez-tez risk almanın artması ilə xarakterizə olunur və bu, tələsik qərarlara səbəb ola bilər. Yeniyetmə nəticələrini düşünmədən macəraya başlaya bilər. Məsələn, sağlamlıq üçün mümkün fəsadları düşünmədən həmyaşıdlarının təzyiqinə görə siqaret çəkməyə və ya spirtli içki içməyə cəhd edə bilər. Bu xüsusiyyətdən xəbərdar olmaq daha ağıllı qərarlar qəbul etməyə kömək edəcək.
Valideynlərlə münasibət:
Yeniyetməlik dövründə yeniyetmələr və valideynlər arasında tez-tez münaqişələr yaranır. Yeniyetmələr dostları ilə vaxt keçirmək üçün ailəvi şam yeməyindən imtina edə bilər ki, bu da valideynlərlə yeniyetmə arasında mübahisəyə səbəb ola bilər. Münaqişələri azaltmaq üçün seçimlərinizi müzakirə etməyi və qarşı tərəfin baxış bucağını başa düşməyi öyrənmək vacibdir. Yeniyetmələr və valideynlər arasında qarşılıqlı inam və açıqlıq münasibətlərin daha ahəngdar olmasına kömək edir.
Stressin idarə edilməsi:
Yeniyetmələr məktəb stressi, sosial təzyiq və həyat dəyişiklikləri ilə qarşılaşa bilərlər. Məsələn, əgər yeniyetmə övladınız qarşıdan gələn imtahanlar və ya ev tapşırığı ilə bağlı stress keçirirsə, nəfəs alma texnikasını və ya çöldə gəzintiyə çıxarmanı yoxlaya bilərsiniz. Bu, dincəlməyə və diqqətinizi tapşırığa yönəltməyə kömək edəcək. İstirahət, meditasiya və ya məşq kimi stressi azaldan üsulları öyrənmək mənfi emosiyaların öhdəsindən gəlməyə kömək edə bilər.
Ünsiyyət bacarıqlarının inkişafı:
Ünsiyyət qurmaq və düşüncələrinizi düzgün ifadə etmək bacarığı yeniyetmələrə həyatın bir çox sahələrində kömək edəcəkdir. Yeniyetmə elə bir vəziyyətlə üzləşə bilər ki, onun fikri dostunun fikri ilə üst-üstə düşmür. Yeniyetmə mübahisəyə girmək əvəzinə öz nöqteyi-nəzərini nəzakətlə və hörmətlə ifadə etməyi öyrənməli, həmçinin başqalarının fikirlərini dinləməlidir. Aktiv dinləmə və empatiya bacarıqlarının inkişafı başqaları ilə münasibətləri yaxşılaşdırmağa və özünə hörməti artırmağa kömək edəcək.
Müstəqillik və məsuliyyət:
Yeniyetməlik müstəqilliyin və məsuliyyətin inkişafı dövrüdür.
Yeniyetmə otağını təmizləmək, yemək bişirmək və ya camaşırxana kimi ev işləri görməklə müstəqil olmağı öyrənə bilər. Bu, gələcəkdə müstəqil yaşamaq üçün lazım olan bacarıqları inkişaf etdirməyə kömək edəcəkdir. Uğurlu yetkinlik üçün qərar qəbul etmək, öhdəliklər götürmək və öz hərəkətləriniz üçün məsuliyyət hiss etmək bacarığı vacibdir.
Vaxt və resurs planlaması:
Vaxt və resurslarını necə idarə edəcəyini bilmək yeniyetmələrə çoxsaylı tapşırıqların və iş yüklərinin öhdəsindən gəlməyə kömək edəcək. Yeniyetmə çoxlu ev tapşırığı olduğu bir vəziyyətlə üzləşə bilər və bütün tapşırıqları yerinə yetirmək üçün vaxt lazımdır. Bu vəziyyətdə tapşırıqların və prioritetlərin siyahısını tərtib etmək, həmçinin istirahət və işə vaxt ayırmaq yükün öhdəsindən gəlməyə kömək edəcəkdir. İş yerinizi təşkil etmək, görüləcək işlər siyahıları və prioritetlər yaratmaq, istirahət vaxtınızı və öhdəliklərinizi ağıllı şəkildə idarə etmək daha məhsuldar olmağa kömək edəcək.
Yeniyetmə psixologiyasının xüsusiyyətlərini dərk etmək və anlamaq şagirdin bu dövrü daha az çətinliklə keçməsinə, dəyişikliklərə uyğunlaşmağı öyrənməsinə və şəxsiyyət kimi formalaşmasına kömək edəcəkdir. Bu biliklə yeniyetmə başqaları ilə münasibətlərini yaxşılaşdıra, stress və problemlərin öhdəsindən gələ biləcək və nəhayət, daha inamlı və uğurlu yetkin bir insana çevriləcək.